11 poslova na društvenim mrežama i njihovi opisi
- Restop
- 6. Oktobar 2020
Raščlanjujemo šta rade profesionalci društvenih mreža i kako to rade. Ima mnogo poslova oko društvenih mrežama. Oni se kreću od standardnijih uloga poput menadžera društvenih mreža do više jedinstvenih pozicija.
Iskreno može biti zbunjujuće ponekad razdvajati naslove poslova na društvenim mrežama. Na primer, koja je razlika između stratega za društvene mreže i stručnjaka za društvene mreže? Šta kažete na menadžera društvenih mreža ili menadžera zajednice?
Da bismo Vam olakšali život, krenuli smo da definišemo 10 najpoznatijih (ali često pogrešno shvaćenih) naslova na društvenim mrežama. Takođe ćemo razgovarati o tome šta svaki posao uključuje i po čemu je jedinstven.
Dakle, evo 10 najboljih radnih mesta u društvenim medijima i digitalnom marketingu ... i šta oni zapravo znače.
1. Šta je menadžer društvenih mreža (Social media manager)?
Menadžer društvenih mreža je verovatno najčešći naziv posla među profesionalcima u društvenim mrežama. U mnogim organizacijama se koristi kao opšti termin koji opisuje svakoga ko radi sa društvenim mrežama. Ovo može imati smisla ako radite za malu firmu koja ima samo jednu osobu zaduženu za društvene mreže, ali ako radite za srednju ili veliku kompaniju, pomalo je nejasno.
Dakle, šta tačno definiše ulogu menadžera društvenih mreža?
Opis posla menadžera društvenih mreža:
Menadžeri društvenih medija su strateške prirode.
Oni kreiraju i izvršavaju strategiju društvenih medija organizacije. Njihovi ciljevi su verovatno usmereni na povećanje svesti o brendu, usmeravanje prometa ka domenu njihove organizacije i negovanje potencijalnih kupaca i prodaje.
Oni su odgovorni za predstavljanje brenda svoje kompanije na društvenim mrežama, kao i za razvijanje kampanja na društvenim mrežama.
U manjim organizacijama mogu biti zaduženi i za svakodnevne zadatke poput objava na društvenim mrežama, odgovaranja na pitanja korisnika i odgovaranja na komentare na njihovim društvenim kanalima.
2. Šta je strateg za društvene medije (Social media strategist)?
Iako će menadžeri društvenih mreža verovatno imati socijalnu strategiju kao važan deo svoje uloge, kod stratega društvenih medija je to na prvom mestu. U većim kompanijama ovo može biti malo mlađa uloga koja podržava menadžera društvenih mreža u planiranju i izvršavanju strategije društvenih mreža.
Opis posla stratega društvenih mreža:
U širem smislu, oni planiraju strategiju organizacije oko marketinga, oglašavanja i pronalaženja potencijalnih klijenata putem društvenih medija.
Oni verovatno vrše revizije kako bi identifikovali snage i slabosti strategije društvenih medija svoje kompanije, a zatim koriste te informacije za poboljšanje budućih objava i kampanja.
Oni mogu biti odgovorni za promociju događaja, takmičenja ili novih proizvoda na društvenim kanalima svoje organizacije. Takođe, gledaju performanse svog sadržaja kako bi izmerili i prijavili društveni povraćaj ulaganja višim marketinškim kompanijama.
3. Šta je specijalista za društvene mreže (Social media specialist)?
U većim kompanijama sa razvijenijim timovima za društvene medije, stručnjaci za društvene medije više se fokusiraju na svakodnevno poslovanje nego stratezi društvenih medija, mada mogu pomoći i u socijalnim revizijama i strategiji.
Opis posla specijaliste za društvene medije:
Specijalisti za društvene medije uglavnom se bave implementacijom. Oni kreiraju objave, izrađuju odgovore na poruke i komentare i ostaju u toku sa ključnim trendovima na društvenim mrežama.
Često će se umrežiti sa ključnim uticajima u svojoj industriji kako bi širili svoju poruku brenda i uspostavili dragocene veze.
Pored toga, prate i analiziraju ključne pokazatelje učinaka društvenih medija i proveravaju povraćaj ulaganja. Pored toga, oni objavljuju i promovišu sadržaj na društvenim mrežama, obično unapred zakazujući ga pomoću kalendara sadržaja.
4. Šta je menadžer zajednice (Community manager)?
Menadžer zajednice je još jedan naslov posla koji se često meša sa menadžerom društvenih mreža. U mnogim slučajevima njihove odgovornosti su slične. U stvari, u mnogim malim kompanijama upravljanje zajednicom je deo dužnosti menadžera društvenih mreža.
Međutim, ako radite za organizaciju koja je dovoljno velika da ima obe pozicije, menadžeri zajednica više su usredsređeni na rast i održavanje mrežne zajednice sledbenika brenda, nego na direktno nagovaranje za potencijalne klijente i prodaju putem društvenih medija.
Opis posla menadžera zajednice:
Menadžeri zajednica stvaraju, neguju i unapređuju zajednice izgrađene oko brenda.
Njihov svakodnevni rad uključuje moderiranje i omogućavanje razgovora oko proizvoda ili usluga njihove organizacije na društvenim mrežama. Oni obično stupaju u kontakt sa članovima zajednice putem direktnih poruka i komentara na društvenim mrežama u skladu sa glasom i vrednostima njihovog brenda.
Takođe prate najnovije trendove na društvenim mrežama i prate razgovore koji se dešavaju u njihovim zajednicama. Da bi pojednostavili ovaj proces, menadžeri zajednica često koriste alate za socijalno slušanje poput Falcon-a.
5. Šta je ambasador brenda (Brand ambassador)?
Položaj ambasadora brenda na društvenim mrežama - Sada ulazimo u nekoliko uobičajenih stavova koji su više susedni društvenim medijima. Pod tim podrazumevamo da uključuju ili se oslanjaju na društvene medije, ali njihove uloge se šire i van granica Facebook-a i Twitter-a.
Ambasador brenda, poput menadžera društvenih mreža, često se koristi kao krovni termin za sve koji se zalažu za brend, od uticajnih ličnosti slavnih do zaposlenih koji objavljuju sadržaj neke organizacije na društvenim mrežama. Međutim, ovde govorimo o ambasadorima brenda u smislu plaćene pozicije koja se vrti oko promocije brenda.
Opis posla ambasadora brenda:
U osnovi, ambasadori brenda daju ljudsko lice brendu. Oni predstavljaju brend lično na događajima i na mreži putem svojih ličnih naloga na društvenim mrežama. Često imaju brojne sledbenike na društvenim mrežama i uticajni su u svojim zajednicama.
Povećavaju svest o brendu kroz marketing od usta do usta i promociju proizvoda.
Dodatne odgovornosti ambasadora brenda mogu da uključuju stvaranje i deljenje sadržaja o brendu, demonstracije proizvoda marke ili pružanje povratnih informacija o novom proizvodu ili usluzi brenda.
6. Šta je brend menadžer (Brand manager)?
Šta je naslov menadžera društvenih mreža za brend menadžera - Menadžeri brendova mogu ili ne moraju direktno da intervenišu u strategiji društvenih medija svoje kompanije, ali društveni mediji su definitivno povezani sa njihovom ulogom u 2019. godini.
Menadžeri brendova, kako im samo ime govori, upravljaju percepcijom brenda na tržištu. To je viša rukovodeća pozicija koja sarađuje sa marketinškim stručnjacima, oglašivačima, istraživačima i programerima proizvoda kako bi osigurala da su svi novi proizvodi i kampanje u skladu sa glasom, imidžom i vrednostima njihovog brenda.
Veće organizacije ovu ulogu mogu podeliti na digitalnog menadžera brenda i na tradicionalniju ulogu menadžera brenda, pri čemu se prva bavi samo mrežnim prisustvom brenda, a druga se bavi kako se njihov brend doživljava u stvarnom svetu.
Opis posla menadžera brenda:
Menadžeri brendova nadgledaju svaki korak iskustva potrošača sa svojim brendom.
Najpre se konsultuju sa programerima proizvoda i istraživačima o dizajnu i prezentaciji novih proizvoda kako bi bili sigurni da su ti proizvodi zaštićeni brendom.
Zatim nadgledaju stvaranje oglasnih kampanja oko proizvoda kako bi se uverili da se poruke i slike uklapaju u stil i ton njihovog brenda.
Kada su socijalni mediji u pitanju, menadžeri brendova se prijavljuju kod svog društvenog tima kako bi bili sigurni da se sve kampanje i društvene mreže uklapaju sa ukupnim glasom brenda organizacije. Takođe mogu da koriste alate poput softvera za socijalno slušanje kako bi nadgledali razgovore oko njihovog brenda.
7. Šta je glavni direktor marketinga (Chief marketing officer)?
Glavni direktor marketinga (CMO) kompanije je gospodar marketinga, šef marke, predsednik proizvoda...
Kao deo rukovodstva, oni direktno izveštavaju izvršnog direktora. Područja koja nadgledaju obično uključuju upravljanje brendom, marketing, razvoj proizvoda, cene, korisničku podršku, prodaju, komunikaciju i distribuciju proizvoda.
Budući da se poslovi na društvenim mrežama često preklapaju sa granicama između marketinga, komunikacija i korisničke usluge, oni su verovatno najviši član osoblja kojem bi se tim za društvene medije prijavio u mnogim kompanijama.
Opis posla glavnog direktora marketinga:
Kao što je gore pomenuto, direktor marketinga nadgleda sve u vezi sa prodajom proizvoda i usluga kompanije. Njihova uloga je široka i zahteva kreativno i analitičko razmišljanje.
Oni planiraju, razvijaju se i rade sa različitim timovima kako bi sproveli nove marketinške i reklamne kampanje. Takođe koordiniraju svim prethodno pomenutim timovima i nadgledaju dizajn novih proizvoda i oglasa.
Pored toga, sprovode napredna istraživanja tržišta kako bi doneli važne odluke o budžetiranju, cenama i distribuciji.
Na kraju dana, direktor marketinga verovatno odlučuje i o budžetu organizacije za društvene medije - pa su oni ti koji tim za društvene medije treba da ubedi u vrednost društvenih medija .
8. Šta je kreativni direktor (Creative director)?
Kreativni direktor je šef umetničke strane marketinga. Iako se direktor marketinga verovatno više bavi finansijama i poslovanjem, kreativni direktori imaju kohezivnu viziju dizajna i razmene poruka kako bi prodali proizvod ili uslugu. Često su jedna od vodećih uloga u reklamnoj agenciji ili visoko rangiranom članu odeljenja za marketing koji direktno izveštava na zajednicu organizacija.
Opis posla kreativnog direktora:
Kreativni direktor organizacije, kreativni direktor sarađuje sa dizajnerima, umetnicima, prodajnim osobljem, marketinškim stručnjacima i copywriter-ima kako bi planirao i izveo savršene reklamne kampanje.
Obično osmišljavaju ključne koncepte i teme za oglasne kampanje, a zatim usmeravaju i odobravaju rad dizajnera i copywriter-a. Povrh toga, moraju da budu u toku sa najnovijim trendovima u dizajnu, oglašavanju i marketingu kako bi svoj kreativni rad održali svežim i relevantnim.
Takođe, oni vode kreativne timove i razvijaju kreativne smernice za svoje odeljenje. U većini kompanija služe kao posrednici između kreativaca i marketing odeljenja kada je u pitanju planiranje oglasnih kampanja.
Budući da su društveni mediji ključni deo svake moderne reklamne kampanje, kreativni direktori takođe imaju poslednju reč o dizajnu i objavi bilo kojih oglasa na društvenim mrežama koje organizacija izbaci.
9. Šta je menadžer digitalnog marketinga (Digital marketing manager)?
Menadžer digitalnog marketinga, iako nije tako visoko rangiran kao direktor marketinga, visoko je mesto u odeljenju za marketing. Kao što naslov sugeriše, oni se fokusiraju na mrežni marketing, a ne na tradicionalne marketinške kanale. To zahteva širok spektar veština, od kreativnih do analitičkih. Menadžeri digitalnog marketinga nadgledaju sve aspekte marketinga zasnovanog na Internetu, uključujući sadržaj, e-poštu, društvene medije, mobilne aplikacije i SEO. To znači da su direktno iznad menadžera marketinga sadržaja i menadžera društvenih medija.
Opis posla menadžera digitalnog marketinga:
Menadžeri digitalnog marketinga dizajniraju i sprovode strategije digitalnog marketinga. Dolaze sa idejama za nove marketinške kampanje na mreži, a zatim se koordiniraju sa svojim timovima kako bi ih primenili i upravljali, dok prate njihov učinak.
Njihovi ciljevi zavise od ukupnog smera kompanije, ali mogu da uključuju rastuću svest o brendu na mreži, povećanje veb prometa na njihovom domenu ili sticanje novih potencijalnih klijenata.
Što se tiče izvršenja, kampanje pokreću putem e-pošte, društvenih mreža, blogova, mobilnih aplikacija i praktično bilo kojim drugim digitalnim kanalom koji im je dostupan.
Menadžeri digitalnog marketinga imaju kontrolu nad marketinškom stranom strategije društvenih medija kompanije.
Na kraju, iza svake oglasne kampanje koju pokreću menadžeri društvenih mreža, verovatno stoji menadžer digitalnog marketinga.
10. Šta je strateg sadržaja (Content strategist)?
Strateg za sadržaj je viša pozicija u odeljenju za marketing. Oni poseduju veštine za izgradnju ciljne publike pomoću SEO strategija, kreiranja i promocije sadržaja i vode računa da glas brenda ostane ujednačen na svim platformama.
Opis posla stratega sadržaja:
Strateg sadržaja obrađuje sve strategije sadržaja brenda. Njihova glavna odgovornost je izgradnja lojalnosti brendu, održavanje postojeće baze publike i sticanje nove, čime se povećavaju prihodi i profitabilnost organizacije.
Oni obavljaju zadatke poput uređivanja i ažuriranja sadržaja, praćenja marketinških kampanja za sadržaj i analize podataka.
Takođe sprovode reviziju sadržaja kako bi identifikovali nove ideje za sadržaj, istraživanje ključnih reči za SEO, upravljanje uređivačkim kalendarima, održavanje budžeta i obaveštavanje o trenutnim trendovima na tržištu.
11. Šta je menadžer sadržaja (Content manager)?
Menadžeri sadržaja dobro upravljaju sadržajem. Oni su zaduženi za protok sadržaja organizacije, od blogova preko video zapisa do vebinara.
Obično rade sa upravnicima digitalnog marketinga, menadžerima brendova, kreativnim direktorima i direktorima marketinga da bi napravili odgovarajući sadržaj i distribuirali ga na različite kanale.
Takođe planiraju i izvršavaju strategiju sadržaja u saradnji sa ostatkom tima za marketing sadržaja u kompaniji.
Opis posla menadžera sadržaja:
Menadžeri sadržaja procenjuju i planiraju kakav sadržaj njihov tim treba da kreira, objavljuje i širi.
Oni dodeljuju zadatke kreatorima sadržaja koji generišu blogove, video zapise, e-knjige i bilo koji drugi sadržaj relevantan za njihov brend. Zatim menadžer sadržaja uređuje i odobrava ovaj sadržaj.
Takođe održavaju resurse kompanije za sadržaj. Na primer, mogli bi da postavljaju na blogove svoje organizacije, ažuriraju ih, čiste i poboljšavaju.
Kada su socijalni mediji u pitanju, menadžeri sadržaja ih vide kao jedan od nekoliko moćnih kanala za distribuciju sadržaja.
Oni mogu pomoći timu društvenih medija u pisanju objava za promociju njihovog sadržaja i objavljivanje na raznim društvenim mrežama.
Zajedno sa umrežavanjem, promocijom plaćenog sadržaja, biltenima putem e-pošte i SEO-om, društveni mediji su jedan od najboljih alata koji menadžeri sadržaja moraju omogućiti da se sadržaj njihove organizacije vidi i deli.